Walnoten gezond

Waar lijkt een walnoot nou het meest op? Ik zou zeggen op een brein. Nu zul je denken wat boeit dat nou weer? Wat nou als ik je vertel dat je hier daadwerkelijk een verband in kunt zien. Walnoten eten is goed voor je concentratie! Nu vraag je, je waarschijnlijk af waarom dit zo is. In deze blog zal ik dit aan u uitleggen. Walnoten zijn niet alleen goed voor de concentratie maar ook voor allerlei andere processen in ons lichaam. Maar voordat we het over lichamelijke processen gaan hebben, wil ik je eerst vertellen waar de walnoot vandaan komt.

Herkomst walnoot

Onze gepelde walnoten komen uit California. Verder hebben wij nog walnoten in dop die uit de stad Grènoble en dus uit zuidoost-Frankrijk komen. Je zou het bijna niet geloven, maar we hebben zelfs overheerlijke walnoten in de dop die uit ons eigen landje komen.

Wat is het verschil tussen deze walnoten?

Walnoten komen allemaal van een boom, bij de walnoot is de noot de pit. Qua uiterlijk is het verschil dus vaak niet zo groot. Je hebt natuurlijk walnoten in de dop en gepelde walnoten, maar als je de walnoten in dop kraakt, heb je ook gepelde walnoten. Het verschil zit hem in herkomst en smaak. De Californische, gepelde walnoten hebben een zachtige matige smaak. De Franse walnoten zijn ook zacht van smaak, maar net iets sterker. De Hollandse walnoten zijn heerlijk sterk van smaak.

Walnoot goed voor je concentratie?

Uit ervaring kan ik u vertellen dat ik ongeveer elk tentamenweek op google intyp; ‘wat kan ik eten voor een betere concentratie?’. Het internet staat vol met ‘5,10, 20 beste tips voor een goede concentratie’. Ik heb 1 tip: eet 50 gram walnoten per dag! Maar waarom zou een nootje nou weer goed zijn voor je concentratie? Dit zal ik u eens uitleggen. Je brein bestaat voor 8% uit omega-3-vetzuren. Ongeveer 20% van onze energie-inname wordt verbruikt door onze hersenen. Hierdoor is de walnoot het perfecte nootje om te eten, wil je die hersenen goed laten ‘kraken’. Er zit namelijk per per 100 gram walnoten, 68,1 gram vet in en 62 gram hiervan zijn onverzadigde vetten en dit zijn de goede vetten. Voornamelijk omega-3 vetzuur. Omega-3-vetzuren zijn essentiële vetzuren, dit wil zeggen dat je lichaam deze zelf niet kan aanmaken en de vetzuren dus uit voeding moet halen. Hierdoor is de walnoot een goed voedingsmiddel om aan je essentiële vetzuren te komen.

Waar zijn walnoten nog meer goed voor?

Natuurlijk wil je niet alleen walnoten eten, omdat het goed is voor je concentratie. Je wilt het ook gewoon eten omdat het goed is voor de rest van je gezondheid en omdat het lekker is.

In 100 gram walnoten zit 4,6 gram vezels. Vezels zorgen voor een goede spijsvertering. Voor een optimale spijsvertering is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 30-40 gram vezels. Vezels prikkelen de darmwand en dit zorgt voor een goede stoelgang. Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel. Een verzadigd gevoel zorgt ervoor dat je geen honger meer hebt.

Daarnaast zit in 100 gram walnoten afgerond 16 gram eiwitten. Walnoten kun je dus goed gebruiken als vleesvervanger. Dan vervang je dierlijke eiwitten door plantaardige eiwitten. Eiwitten zorgen voor het herstellen van spierweefsel. Spierweefsel bestaat namelijk uit eiwitten. Als je dus gesport hebt, moet je je spieren weer herstellen door eiwitten te eten.

And last but not least, geniet! Walnoten zijn toch onwijs lekker door je muesli, salade of gewoon om uit je knuistje te eten.

Dus lieve mensen, al ben je student, vegetariër, sporter.... Onee, elk mens moet per dag de 30-40 gram vezels per dag binnenkrijgen.. Beste tip voor iedereen: eet 50 gram walnoten per dag!

Bronnen:

https://www.gezondheidsnet.nl/adhd-en-andere-gedragsstoornissen/bij-concentratie-moeten-hersengebieden-samenwerken

https://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/waarom-walnoten-goed-voor-je-zijn

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx

Nederlandse voedingsmiddelentabel, Stichting Voedingscentrum Nederland, Den Haag, 47e durk.