Rauwe noten is gezond eten!

Nootjes zijn een goede keuze als gezond tussendoortje. Steeds meer mensen ontdekken dat ze voedzaam en lekker zijn. En dan heb ik het niet over borrelnootjes maar over de natuurlijke variant. Ongebrand en ongezouten. Walnoten, amandelen, pistachenoten, hazelnoten, cashewnoten, pinda's. Er is genoeg keus. Uiteraard alleen als je geen noten allergie hebt! Noten zitten boordevol gezonde ingrediënten. Ze zijn glutenvrij en een goede bron van proteïne, mineralen en gezonde vetten. Omdat ze zeer calorierijk zijn zul je je moeten beperken tot 70 gram of 2 handjes per dag anders zul je inderdaad in gewicht aankomen in plaats van afvallen. Ook gezonde producten kunnen slecht voor je zijn als je er teveel van eet. Zoals met alle voedingsmiddelen is het eten met mate ook hier een vereiste.

Verlaagt je cholesterolgehalte

Uit veel studies blijkt dat noten het slechte LDL cholesterol verlagen en het goede HDL verhogen. Vooral walnoten en amandelen hebben dit gunstige effect op het cholesterolgehalte. Met 40 – 67 gram noten per dag verklein je de kans op hart- en vaatziekten. Dit komt vooral door het hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren die dit gunstige effect op de gezondheid hebben. Wat ook meespeelt is dat noten de hoeveelheid triglyceriden in het bloed verlagen. Triglyceriden zijn een vorm van vetopslag in je bloed. Dit is essentieel voor je lichaam, maar een te grote hoeveelheid triglyceriden in je bloed kan hart- en vaatziekten veroorzaken. Noten houden de waarden in balans.

Walnoot is een echte Superfood

Van alle noten zijn walnoten het gezondst. Ze zitten propvol omega 3 en hebben van alle noten de meeste antioxidanten. Wetenschappers ontdekten dat walnoten niet alleen meer antioxidanten bevatten, maar dat deze ook krachtiger zijn. De antioxidanten die in walnoten werden gevonden hadden tussen de twee en vijftien keer zoveel meer kracht dan vitamine E, wat bekend staat om zijn antioxidanten eigenschappen. Omega 3 vetten, in de volksmond ook wel 'visolie' genoemd, werkt ontstekingsremmend en vermindert en voorkomt daardoor klachten ten gevolge van artritis, hartaandoeningen en andere ontstekingsziekten in het lichaam. Met slechts zeven walnoten per dag verlaag je al de kans op hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker en diabetes type II. Eet ze ongeroosterd. Door het roosteren gaat de kwaliteit van de antioxidanten achteruit.

Proteïne

Vegetariërs en raw Foodies kennen de voordelen van noten allang. Ze eten vaak meer noten dan niet vegetariërs omdat het een goede bron van proteïne is en omdat je er uitgebreid mee kunt variëren. Het leuke is dat vegetariërs over het algemeen slanker zijn dan hun vleesetende soortgenoten. Ze eten ze niet alleen als tussendoortje maar doen ze ook vaak door de rijst, stamppotten, hartige taarten en kwark of maken er melk van. Er zijn ook diverse noten oliën waarmee je heerlijke gerechten kunt bereiden. Even zoeken dan vind je op het net veel lekkere recepten.

Verlies gewicht met noten

De reden dat noten goed in een gewichtsbeheersingsprogramma passen is vanwege het feit dat ze vol met gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren zitten. Deze vetzuren regulieren je bloedsuikerspiegel waardoor je je honger snel stilt en niet naar ongezonde suikerrijke producten neigt. Je zit relatief snel vol van een handje noten en je krijgt er veel vezels en voedingswaarde voor terug. Een handje noten is een hand vol gezonde vetten, eiwitten, vezels en vitamines B1, B2, B6 en E en de mineralen foliumzuur, magnesium, calcium, zink, kalium en selenium. Supergezond.

Bron: Daily Mail, *Journal of Proteome Research en Diabetes Care